[vc_row padding_top=”0″ padding_bottom=”0″][vc_column][vc_column_text]Door globalisering en digitalisering wordt ons werk steeds sneller, complexer en global. Het gevolg hiervan is dat je effectiever, sneller en efficiënter moet kunnen communiceren en samenwerken. Daarom heeft Global Business Academy 8 competenties gecreëerd om global team performance te vergroten. Van vitaal belang, nu we remote blijven werken en teamleden duizenden kilometers en culturen van elkaar verwijderd zijn. De derde competentie die we behandelen in deze reeks is: Effective Communication.
Go left, left again and walk for 10 minutes
Wie er ooit in Azië de weg heeft gevraagd, weet dat je na een half uur lopen, dorstig en bezweet, die tempel nog steeds niet ziet. Sterker nog, je moest niet links, links en 10 minuten lopen, maar rechts, links, 100 meter rechtdoor, een wirwar van straatjes door en daarna nog een uur lopen. Na een paar keer in de fout te gaan, leer je al snel dat je minimaal 4x de weg moet vragen. Zit er een gemene deler in, dan zit je letterlijk op de goede weg.
Nee zeggen is lomp
Nee zeggen is lomp, dat zeg je dus niet. Dat is met Nederlanders al de eerste barrière in communicatie. Daarnaast is onze communicatie ook een stap verwijderd. Ik heb 12 jaar in Hong Kong gewoond en ben wel wat gewend. Twee jaar geleden was ik in Hong Kong en ontmoette ik mijn oud-collega voor de lunch. Ze was net getrouwd en nodigde me enthousiast uit om die avond uit eten te gaan om haar kersverse echtgenoot te ontmoeten. Natuurlijk zei ik ‘ja’. Vervolgens vertelde ze me dat ze op maandagen normaliter altijd bij haar moeder langs gaat. Dat is een alarmbelletje maar ja, ze kwam er zelf mee. Ik benoemde het niet, want – gezichtsverlies en gaf het een 70/30. 70% dat het niet doorging, 30% wel. Maar toch hou ik mijn avond vrij. Precies dit gebeurt ook in samenwerkingen.
Een antenne ontwikkelen
Goede communicatie binnen het team is essentieel. Om daar te komen, zijn er een aantal competenties die je moet kennen. Weten hoe je zorgt dat mensen hun mening delen. Weten hoe je feedback krijgt. Weten hoe je zorgt dat problemen sneller aangekaart worden. Van wezenlijk belang is het kunnen opvangen van signalen, net zoals de bezoekjes aan haar moeder een signaal was. Omdat Nederlanders zo direct zijn, is onze antenne niet groot om indirect communicatie op te vangen. Zolang alles koek en ei is, is er geen problemen. De crux komt pas bij moeilijkheden. Het kan je een hoop tijd, geld en frustratie schelen om die voor te zijn. Gelukkig is die radar vrij makkelijk te ontwikkelen.
Wij zijn de helft van het cultuurverschil
Daarnaast is het belangrijk om je te realiseren dat wij de helft van het cultuurverschil zijn. De ander heeft net zoveel moeite met jou. Die vat jouw directheid persoonlijk op. Die snapt niet dat die ongevraagd een mening kan delen. Daarom is zelfreflectie zo’n belangrijk onderdeel van ons werk. Pas als we onszelf gaan bekijken vanuit het perspectief van de ander, dan kom je een stuk verder. Wat vinden ze mooi en moeilijk aan jou en wat zijn jouw blinde vlekken?
Verwachtingen en aannames
Jouw verwachtingen worden grotendeels bepaald door je eigen cultuur. Als je transparantie belangrijk vindt, en de ander is niet transparant, dan ga je al snel oordelen. Dat zie je al met Zweden of Engelsen. Te snel schieten we in aannames gebaseerd op onze eigen werkwijze. Te snel gaan we oordelen als er niet aan onze verwachtingen wordt voldaan. Dat is niet iets Nederlands: iedereen doet dat. Maar zodra je gaat oordelen, stop je met vragen en stokt communicatie. Daarom is zelfreflectie inmiddels mijn favoriete onderdeel van ons programma![/vc_column_text][vc_column_text]
Een bijdrage van
Ilse Kerling’s passie is reizen en cultuur. Op haar 23e vertrok ze naar Hong Kong met 1900 gulden en 5 girocheques. Haar doel: een baan vinden in Hong Kong en begrijpen waarom Azië zo snel groeit. 16 jaar later kwam ze terug naar Nederland. Het viel haar op dat Nederlanders heel doelgericht zijn: ze weten precies wat ze willen bereiken, maar lopen vaak voorbij aan de hoe. Wat is nou de snelste en effectiefste manier on je doel te bereiken? Cultuur speelt daar een grote, onderschatte, rol in. In deze wereld waar werk steeds sneller, complexer en internationaler wordt, is effectieve communicatie en samenwerking een must. Maar wat voor jou ownership, transparantie en proactiviteit betekent, is voor iedere cultuur anders. GBA is gespecialiseerd in 21st century Cultural Intelligence. Ons doel is het versnellen van jouw succes, in plaats van leren van vallen, opstaan en frustratie. Met onze praktische skills leer je hoe je de global team performance kunt maximaliseren. Klanten zijn o.a. NXP, T-Mobile, Heineken, Philips en Akzo Nobel.
Contact opnemen mag altijd. Dat kan via ib.kerling@globalbusiness.academy of +31646190513.
[/vc_column_text][kleo_social_share][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”17377″ img_size=”large” onclick=”custom_link” img_link_target=”_blank” link=”https://connect.ipma.nl/local/pages/?id=132″][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”16343″ img_size=”large” onclick=”custom_link” img_link_target=”_blank” link=”mailto: nieuwsbrief@ipma.nl”][/vc_column][/vc_row][vc_row padding_top=”0″][vc_column][vc_posts_grid loop=”size:12|order_by:date|post_type:post|categories:610″][/vc_column][/vc_row]