[vc_row][vc_column][vc_column_text]Op een mooie zomerse namiddag kwam er een mail van IPMA Nederland binnen. Normaal gesproken ben ik niet iemand die direct een mail bekijkt. De titel “Gestructureerd en Inclusief schrijven” sprak me aan. Omdat ik slechts een paar dagen tijd had om me voor de Summercourse in te schrijven besloot ik in een paar seconden om deel te nemen aan deze training van 2 dag delen. Vervolgens heb ik een login account aangemaakt bij IPMA Nederland om mij aan te melden voor de training.

Ik ben ingelogd. Het wordt me nu duidelijke dat het niet even om een training van 2 dagdelen gaat. Voor mij op het beeldscherm zie ik professioneel ingericht dashboard. Wat uit verschillende icons als forum, mijn leren, workshop #1 etc. bestaat. Dat betekent voor mij, niet alleen een training volgen, maar het is ook de bedoeling om de nodige voorbereidingen te doen.

Het is zover. De training start in ZOOM. Alle kandidaten krijgen een plekje op het scherm. Ook ik ben zichtbaar op het scherm. Eigenlijk vind ik het best spannend. Waar ben ik aan begonnen? Het lijkt erop dat we samen in een soort klaslokaal zitten, zoals menigeen wel kent van andere trainingen. De trainer behandelt de stof en tussen door worden er vragen gesteld en beantwoord. Dan is het tijd om in groepjes een opdracht uit te werken.

En van het een op het andere moment zit je in een groepje van vier om een opdracht uit te werken. De timer wordt gestart. Het is even wennen, maar al snel blijkt dat we de modus met elkaar hebben gevonden. Een modus die ik ook herken uit f2f trainingen. Vier, drie, twee, een en we zijn weer terug in het leslokaal. Wauw!

Naast deze moderne manier van kennis delen, is de inhoud van de training heel zinvol. Of we nu de verhaallijn behandelen, de claimkaart analyseren of causale verbanden ontdekken in korte tijd wordt er veel stof behandeld. Dit wordt direct toegepast op teksten in de media, maar ook op je eigen geschreven teksten. Leren herkennen en vervolgens weer toepassen op je eigen schrijfwerk. Reflectie geven op teksten van je mede cursisten, feedback krijgen op je eigen verhaal zijn zeer waardevol. Naast al deze directe communicatie, kun je ook putten uit veel extra achtergrondinformatie, als naslagwerk in de databank.

Lees ook over de ervaring van Paul Hesselman.

Een bijdrage van

Gerbert Adema is Field Operation Manager bij Alstom. Gerbert maakte de zomereditie mee van de Mastercourse Gestructureerd en Inclusief Schrijven..[/vc_column_text][vc_btn title=”Deze IPMA Mastercourse in juli 2021 herhaald. Lees meer en meld je aan!” style=”custom” custom_background=”#f90000″ custom_text=”#ffffff” align=”center” link=”url:https%3A%2F%2Fconnect.ipma.nl%2Flocal%2Fpages%2F%3Fid%3D53|target:_blank”][/vc_column][/vc_row][vc_column][/vc_column]

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2023 IPMA Nederland - Platform Projectmanagement

[kleo_social_icons]