[vc_row padding_top=”0″ padding_bottom=”15″][vc_column][vc_column_text]Titel boek: Succesvol Digitaal Transformeren: een survival guide voor managers en bestuurders (1ste druk november 2020)
Auteur: Marc M. Beijen
De timing van dit boek is super gekozen! Door de corona crisis zijn we door één van de grootste meest succesvolle digitale transformatie gaan, “het thuiswerken”. Wie had dit begin 2020 voor mogelijk gehouden? Ik niet! ondanks dat ik al vanaf 2010 meerdere dagen per week gebruik maak van het thuiswerken (”Het nieuwe werken”). Maar hoe is deze transformatie dan toch tot stand gekomen? En hoe zijn verbanden te leggen met het boek succesvol digitaal transformeren? Deze vraag wilde graag beantwoorden met het lezen van dit boek.
De titel “succesvol digitaal transformeren” was voor mij in ieder geval aanleiding om dit boek te lezen. Alhoewel de ondertitel suggereert dat het een survival is voor managers en bestuurders, vraag je je gelijk af: is het digitaliseren dan zo moeilijk? Digitaliseren staat synoniem aan veranderen en daarin zit juist de uitdaging!
Met een verandering wil je optimaliseren, verbeteren zonder dat de organisatie de controle verliest en dat klanten geen negatieve effecten ervaren. Deze angst zorgt ook dat digitale innovatie vaak voorzichtig wordt benadert en wordt uitgesteld. Digitaliseren moet waarde toevoegen alvorens je een transformatieproces start.
Maar digitale innovatie is ook een noodzaak anders hou je als organisatie de marktonwikkelingen niet bij. Denk aan Nokia en Kodak die van marktleider naar een survival strategie gingen. Digitaliseren om een wendbare organisatie te creëren, zoals het thuiswerken met Teams, Zoom etc. heeft er voor gezorgd dat we nu kunnen (kennis)werken van elke plek waar je ook maar een goede Wi-Fi verbinding hebt.
Nieuwe digitale technieken zoals robotica, IoT, Big Data, Block-chain, machine learning en artificiële intelligentie moet je begrijpen om vanuit je rol als manager of bestuurder de toepassing te kunnen zien voor je organisatie. Het boek geeft goede handreikingen voor de drijfveren van digitale verandering. Het helpt in de zoektocht naar de WHY.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row text_color=”#000000″ type=”color” bg_color=”#ffd200″ padding_top=”20″ padding_bottom=”20″][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_custom_heading text=”Benieuwd naar het volledig boek?” font_container=”tag:h2|text_align:center” use_theme_fonts=”yes”][vc_column_text]
Als IPMA-lid lees je het gratis in onze E-library.
[/vc_column_text][kleo_button title=”Naar de E-library” href=”https://www.hdmwp-demo.nl/kennis/e-library/” target=”_blank” style=”custom” position=”center” size=”lg” icon=”0″ custom_background=”#f90000″ custom_text=”#ffffff”][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row padding_top=”0″ padding_bottom=”0″][vc_column][vc_column_text]
Het 3 fasemodel
Maar hoe start je nu de digitale verandering? Marc Beijen geeft daar een mooi hulpmiddel voor, “het 3 fasemodel” (digitaal volwassenheidsmodel). Start je met de eerste fase (product-focus), de tweede fase (klantoriëntatie) of de derde fase (klant in middelpunt)?
Met dit fasemodel bepaal je het vertrekpunt voor jouw organisatie. Daarnaast vult de auteur de fases aan met vijf digitale doorbraken die elk in een apart hoofdstuk zeer begrijpelijk (en aangevuld met voorbeelden) worden beschreven: data gedreven werken, slimme digitale processen, briljante customer experience, wendbare organisatie en nieuwe digitale businessmodellen. Digitale transformatie vraagt om een solide digitale strategie waarbij technologie (push) in wisselwerking met nieuwe businessconcepten (pull) de belangrijkste drivers zijn voor verandering.
De auteur geeft voor een verandering (nieuwe wereld) een belangrijke voorwaarde, als de cultuur en managementstijl er niet klaar voor zijn kan je niet veranderen! Daar ben ik het geheel mee eens. Kijk naar het thuiswerken, als het management (nog) niet kan loslaten/vertrouwen, dan wordt de verandering niet doorgevoerd. Echter noodgedwongen is het thuiswerken doorgevoerd en wat blijkt? De organisaties draaien gewoon door, de medewerkers presteren gelijk of zelfs beter en al het wantrouwen (bij het management) is te niet gedaan. Hoe mooi kan digitaliseren zijn! Digitaliseren vraagt dus om gedragsverandering en vertrouwen.
De waarde die het mij geeft
Het boek – dat zeer gemakkelijk leest – geeft mij veel handige hulpmiddelen en is daardoor een prima naslag en inspiratiebron. Het gaat mij zeker enorm helpen om complexe digitale transities op de juiste manier aan te vliegen en tot een goed einde te brengen.
De waarde voor managers en bestuurders
De doelgroep van dit boek zijn managers en bestuurders die dit boek zeker gaan waarderen indien ze succesvol willen digitaliseren. Vanuit de deskundigheid van de schrijver worden nuttige adviezen en praktijkvoorbeelden gegeven die zeker herkenbaar zijn binnen de eigen organisatie. En als manager of bestuurder ga je inzien dat digitaliseren een continu proces is wat nooit stopt![/vc_column_text][vc_column_text]
Een bijdrage van
Jeroen Kort is werkzaam als zelfstandig ondernemer o.a. als Interim Manager, Programma- en Agile Projectmanager met ruim 20 jaar ervaring in zowel IT als Business omgevingen. Sinds 2005 past hij de Agile principes (o.a. SAFe, Scrum, Kanban, DevOps) toe binnen organisaties die wendbaar willen zijn. Daarnaast is hij verbonden aan Inholland Academy als docent voor het vakgebied projectmanagement.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row padding_top=”0″][vc_column][kleo_social_share][vc_posts_grid ajax_post=”” ajax_paged=”” loop=”size:12|order_by:date|post_type:post|categories:604″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”13837″ img_size=”large” onclick=”custom_link” img_link_target=”_blank” link=”https://www.hdmwp-demo.nl/de-waarde-van-lid-zijn/”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”15925″ img_size=”large” onclick=”custom_link” img_link_target=”_blank” link=”https://www.hdmwp-demo.nl/kennis/e-library/”][/vc_column][/vc_row]