[vc_row padding_top=”0″ padding_bottom=”0″][vc_column][vc_column_text]Dit artikel maakt onderdeel uit van een reeks artikelen geschreven door Sebastiaan Laurijsse en Ilse Kerling.

In het vorige artikel zetten we uiteen hoe het werken met een Service Provider complexiteiten met zich meebrengt bij transformaties. In dit artikel komen we terecht bij de hamvraag: begrijp je je stakeholder goed genoeg? Een heel belangrijk element is: ‘begrijp je de cultuur’? 


Geen compromis

Wij hebben hier veel tijd in gestoken. Enerzijds om de stakeholder te begrijpen en betere aansluiting te creëren. Anderzijds om mensen te laten inzien dat NXP bereid is om te kijken naar de cultuurverschillen en de samenwerking, maar niet bereid is om te compromitteren op het operating model in de DevOps en de agile cultuur die we willen creëren. 

Excuus truus

Daarnaast hebben we echt geweldig Indiaas talent, maar er is ook het fenomeen cultuur. Je mag cultuur niet als excuus truus gebruiken. Dan kom ik bij ons principe #8: unlock the true intrinsic motivation. Dat kan alleen als je hen begrijpt. Vandaar dat we een lange termijn samenwerking zijn aangegaan met Global Business Academy. Zij zijn gespecialiseerd in 21st century cultural intelligence.

Skillset of the future

21st century cultural intelligence is uitgeroepen tot de top #10 skillset of the future. Niet het inzicht dat er cultuurverschillen zijn, want dat weet inmiddels iedereen, maar hoe het anders is en hoe je het oplost. Hoe beïnvloed je, geef je effectief tegengas en leiding in een globaliserende wereld? Dàt is de intercultural skillset of the future 

Voor NXP wordt dit samengevoegd met ons Agile en DevOps curriculum. Fenomenen als rolling planning, fail fast, transparantie en coping with failure hebben allen een andere betekenis in de Indiase, Nederlandse, Amerikaanse en Roemeense cultuur. Wij kijken met een global mindset naar deze fenomenen. Daarnaast creëren onze teams hun eigen common ground culture waarin ze aannames en verwachtingen ombuigen naar teamafspraken. Dat voorkomt een hoop problemen. [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row padding_top=”30″ padding_bottom=”0″][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

Kennis en aannames

De snelle reactie is: ik heb geen probleem. Maar het gaat niet alleen om het verrijken van je eigen global mindset en het leren van praktische skills hoe je efficiënter kunt werken. Het gaat ook om jezelf zien door de ogen van de ander. Als Nederlanders durven we ons kwetsbaar op te stellen. ‘Brainstorm maar en zet het op Yammer zodat wij kunnen reageren’. Maar dat werkt niet met Amerikanen of Indiërs, want die zijn niet comfortabel met die mate van kwetsbaarheid. Door inzicht te krijgen in jouw cultureel-beïnvloede verwachtingen, word je veel effectiever buiten de landsgrenzen.  [/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”16300″ img_size=”large” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row padding_top=”0″ padding_bottom=”0″][vc_column][vc_column_text]

Bias 

Misschien nog wel belangrijker is je eigen aannames te challengen. Is het mijn bias, de bias van de ander, het cultuurverschil, het individu? De behaviours zijn hetzelfde maar de grondslag van gedrag is echt anders door cultuurverschillen. Daarbij hoort ook het challengen van je mening. Beoordeel ik deze persoon op hun werk of hun stijl? Creëer ik de benodigde veiligheid waardoor mensen goed werk zullen leveren? Dat vind ik het krachtige aan dit programma: het gaat niet alleen om je blik naar buiten te verruimen, maar ook naar binnen.  

Leadership capabilities

En dan komen we weer terug bij het begin. De waarde van transformaties wordt niet gerealiseerd. Het allerbelangrijkste aspect in transformatie is leadership. De product owner stuurt teams van 12 – 14 man aan. Die moet iedereen kennen, echt kennen. Know your people. What would be possibe if you are able to unlock their intrinsic motivation? Want als je de verandering omarmt, ben jij degene die de kennis en waarde houdt en gaat leiden.  

In het volgende artikel komen alle componenten van artikel 1 tot en met 5 te samen en zullen we uiteen zetten hoe Sebastiaan Laurijsse zijn succesvolle transformaties vorm geeft binnen NXP. 

Binnenkort houden Sebastiaan en Ilse een bijeenkomst op ons platform IPMA Connect. Benieuwd naar de komende bijeenkomsten? Ga naar IPMA Connect.[/vc_column_text][vc_column_text]

Een bijdrage van

Sebastiaan Laurijsse was Senior Director IT & Digital Transformation Manager bij NXP. Inmiddels is hij Chief Transformation Strategist bij Splunk. Tevens is hij mede-oprichter van het kennisplatform Dare 2 Digitize. Alle digitale transformaties gaan gepaard met uitdagingen, kansen en leerpunten. Dare 2 Digitize is een platform dat transformatie specialisten samenbrengt om kennis te delen. Afgelopen jaren was Sebastiaan verantwoordelijk voor het creëren van High Performance Digital Organisaties in de context van constant change. Deze veranderingen bestonden uit het samenbrengen van nieuwe teams die ontstonden uit diverse Mergers en Aquisities en/of het adopteren van technologie die van impact waren op de organisatie. Het werken in de ambiguïteit van M&A en adoptie van technologie vraagt een cultuur en leiderschap waarin de mens centraal staat.

Ilse Kerling’s passie is reizen en cultuur. Op haar 23e vertrok ze naar Hong Kong met 1900 gulden en 5 girocheques. Haar doel: een baan vinden in Hong Kong en begrijpen waarom Azië zo snel groeit. 16 jaar later kwam ze terug naar Nederland. Het viel haar op dat Nederlanders heel doelgericht zijn: ze weten precies wat ze willen bereiken, maar lopen vaak voorbij aan de hoe. Wat is nou de snelste en effectiefste manier on je doel te bereiken? Cultuur speelt daar een grote, onderschatte, rol in. In deze wereld waar werk steeds sneller, complexer en internationaler wordt, is effectieve communicatie en samenwerking een must. Maar wat voor jou ownership, transparantie en proactiviteit betekent, is voor iedere cultuur anders. GBA is gespecialiseerd in 21st century Cultural Intelligence. Ons doel is het versnellen van jouw succes, in plaats van leren van vallen, opstaan en frustratie. Met onze praktische skills leer je hoe je de global team performance kunt maximaliseren. Klanten zijn o.a. NXP, T-Mobile, Heineken, Philips en Akzo Nobel.

Contact opnemen mag altijd. Dat kan via ib.kerling@globalbusiness.academy of +31646190513.[/vc_column_text][kleo_social_share][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”16304″ img_size=”large” onclick=”custom_link” img_link_target=”_blank” link=”https://www.hdmwp-demo.nl/waarom-mist-3-van-de-4-transformaties-het-doel-een-leidraad-in-6-delen/”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”16343″ img_size=”large” onclick=”custom_link” img_link_target=”_blank” link=”mailto: nieuwsbrief@ipma.nl”][/vc_column][/vc_row][vc_row padding_top=”0″][vc_column][vc_posts_grid ajax_post=”” ajax_paged=”” loop=”size:12|order_by:date|post_type:post|categories:605″][/vc_column][/vc_row]

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2023 IPMA Nederland - Platform Projectmanagement

[kleo_social_icons]