[vc_row padding_top=”0″ padding_bottom=”0″][vc_column][vc_column_text]Je bent oudste dochter. Je hebt een leidinggevende functie. Toch ben je niet tevreden. Je hebt het gevoel dat het anders kan. Volgens de auteur zijn daarvoor twee oorzaken. Je hebt als oudste dochter een bepaalde rol in het gezin ingenomen en als volwassene raak je verstrikt in de daarbij ontwikkelde patronen. Bovendien strookt het beeld dat je hanteert van leiderschap niet met jouw visie over leiding geven. Het doel van dit boek is dat je je dit gaat realiseren èn dat je er mee aan de slag gaat. Je leert, zoals de schrijver het noemt, je volwassen plek als oudste dochter in te nemen in je (familie-)systeem en je verborgen leiderschap te omarmen. Zo’n doel klinkt complex. Het is ook een hele reis. De auteur neemt je daar in mee.

Oudste dochter dynamiek

In het eerste deel beschrijft ze de context. Als eerste richt ze zich op het gezin waarin je opgegroeid bent. In dat familiesysteem gebeurt van alles. Je positie in dat systeem heeft invloed op je. Je ontwikkelt patronen. Bij oudste dochters leidt dat tot “de oudste dochters dynamiek”. Doordat ze bepaalde kwaliteiten hebben, zoals overzicht en verantwoordelijkheidsgevoel, vullen ze vaak gaten in het systeem op. Als je daar als volwassene niet bewust afscheid van hebt kunnen nemen blijf je daar op een gegeven moment in hangen. Je wilt van betekenis zijn maar belandt op een punt dat je je afvraagt: is dit het nu?

Het andere punt is dat oudste dochters vaak vanuit hun opvoeding denken over leiderschap in traditionele beelden: mannen, macht en financieel gewin. Zelf geven ze leiding in termen van “potentieel zien in mensen en ideeën en het lef en de moed hebben om dat te ontwikkelen”. Ze doen dit onbewust. De auteur noemt dat “verborgen leiderschap”. Als je dat expliciet kunt krijgen, als je dat in de woorden van de auteur “omarmt”, kun je leiding geven op een manier die bij jou past, die zin geeft.

Reis

Hoe je dat omarmen kunt doen beschrijft de auteur in het tweede deel, aan de hand van een model van een ontdekkingsreis. De reis is opgedeeld in drie fasen, namelijk voorbereiding, de reis zelf en de terugkeer, die samen weer opgedeeld zijn in 12 stappen. De auteur is ervaringsdeskundige en geeft voorbeelden uit haar eigen leven. Daarnaast zijn er oefeningen en vragenlijsten.

Reikwijdte

De titel van het boek gaat over leiderschap. Dat onderwerp staat centraal in het eerste deel. Het zwaartepunt, 2/3 van het aantal pagina’s, het boek is echter de reis, de ontwikkeling. De auteur heeft het boek geschreven toegesneden op oudste dochters. Dat maakt het verhaal voor die doelgroep krachtig. In wezen legt iedereen die zich ontwikkelt een dergelijke reis af. Dochter of geen dochter, oudste of geen oudste.

Toepasbaarheid

In je project de kennis van dit boek toepassen gaat ver. De gemiddelde projectleider is geen ontwikkelingscoach. Voor jezelf kun je er wel wat aan hebben. Het biedt interessante perspectieven en aanpakken. Zeker als je oudste bent. Helemaal als je oudste dochter bent.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row padding_top=”20″][vc_column][vc_column_text]

Een bijdrage van

Meinte Wildschut werkt vanuit “change driven projectmanagement”. Projecten zijn immers instrumenten om verandering te ondersteunen. De uitkomsten daarvan creëren nieuwe kansen voor organisaties. Meinte heeft een master degree in projectmanagement en heeft meer dan 25 jaar ervaring in projectmanagement. Momenteel werkt Meinte als projectmanager bij de Nederlandse Spoor

[/vc_column_text][kleo_social_share][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”18182″ img_size=”large” onclick=”custom_link” img_link_target=”_blank” link=”https://www.hdmwp-demo.nl/de-waarde-van-lid-zijn/”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”17425″ img_size=”large” onclick=”custom_link” img_link_target=”_blank” link=”https://www.hdmwp-demo.nl/winkel/eventkalender/”][/vc_column][/vc_row][vc_row padding_top=”0″][vc_column][vc_posts_grid loop=”size:12|order_by:date|post_type:post|categories:827″][/vc_column][/vc_row]