[vc_row padding_top=”0″ padding_bottom=”15″][vc_column][vc_column_text]Boekrecensie de 10 mythes van agile werkenTitel boek: De 10 mythes van agile werken. En hoe daarmee om te gaan. 1ste druk, 2021, Van Duuren Management.
Auteurs: H. Valkink & G. Dhondt

Wat je niét moet denken van Agile

Wat Agile is staat in het Agile Manifesto. En in heel veel boeken. En als je vervolgens met mensen in gesprek gaat, met name binnen je agile team, dan verschillen de interpretaties ook nogal eens. De een is meer de purist en probeert Agile zo veel mogelijk naar de letter van het Manifesto uit te voeren, de ander is meer opportunist of pragmaticus. Allemaal resulterend in verschillende opvattingen en waarheden. In dit boek tref je (gelukkig) niet nog een waarheid aan, maar de belangrijkste struikelpunten, in 10 mythen. En, belangrijker, hoe die kennis in te zetten om tot een werkbare bedrijfsbrede implementatie van Agile te komen.

De organisatie is het probleem

Het boek start met een korte introductie van agile. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen drie lagen: filosofie, organisatie en werkwijze. De pijn, aldus de auteurs, zit in de middelste laag: hoe krijg je het werkbaar. Om voor het boek een helder begrippenkader te creëren geven de auteurs een schets van de manier waarop Agile georganiseerd wordt bij ING. Daar leer je niet uit hoe Agile in elkaar zit; maar dat is ook niet het doel. Ben je al bekend met agile, dan kun je dit hoofdstuk gevoeglijk overslaan.

Leveren en verbeteren

De 10 mythen worden in 2 groepen ingedeeld, de eerste rondom het thema dat Agile teams onafhankelijk van elkaar kunnen opereren (het leveren) en de tweede dat Agile teams voortdurend zichzelf verbeteren (het verbeteren). Een van de mythen van de eerste groep is bijvoorbeeld “Alle expertise zit in de teams”. Dat is een mooi streven maar is bij zeldzaam gebruikte expertises niet praktisch. Maar hoe krijg je centraal georganiseerde expertise dan wel mee in het snelle Agile-ritme? Een voorbeeld van een mythe uit de tweede groep is dat budgetten en businesscases er niet meer toe doen. Maar hoe kun je dan epics afwegen? De schrijvers komen met pragmatische oplossingen voor als je in de praktijk op een van de mythes stuit.

Waarom wil je dit boek lezen?

Dit boek gaat niet over Agile maar daarom juist over Agile. Het geeft de belangrijkste valkuilen bij het inrichten van een Agile organisatie, met bruikbare tips en tricks hoe dit om te zetten in voortgang en waarde. Het boekje leest lekker weg en heeft door de opzet een goed ‘naslagwerk’-gehalte. De aanpak om te benadrukken wat Agile níet is, en zo weg te blijven bij het woud aan bestaande Agile-implementaties, is verfrissend. De conclusie dat er twee groepen mythen bestaan, rondom leveren en rondom verbeteren, is een open deur: het is het gevolg van de vraagstelling die de auteurs hanteren en geen bevinding.

Wil je pragmatische hulp bij hoe om te gaan met afhankelijkheden bij het leveren en hoe ervoor te zorgen dat teams zich continu verbeteren? Dan leert dit boek je niet in waarheden maar volwassenheidsniveaus te denken. Waarvoor om die te bereiken keihard gewerkt moet worden. Om de eerste stappen naar zo’n volwassenheidsniveau te zetten kan dit boek je zeer zeker helpen.

Een bijdrage van

Marten Houwing boekrecensieMarten Houwing werkt vanuit de pijlers samen presteren en samen plezier maken. In het verleden projectmatig als freelancer. Tegenwoordig als digital lead bij NS vanuit een agile mindset met long lasting teams om zowel de run als de change stabiel vorm te geven.

Meinte WildschutMeinte Wildschut werkt vanuit “change driven projectmanagement”. Projecten zijn immers instrumenten om verandering te ondersteunen. De uitkomsten daarvan creëren nieuwe kansen voor organisaties. Meinte heeft een master degree in projectmanagement en heeft meer dan 25 jaar ervaring in projectmanagement. Momenteel werkt Meinte als projectmanager bij de Nederlandse Spoorwegen.[/vc_column_text][kleo_social_share][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”26562″ img_size=”large” onclick=”custom_link” img_link_target=”_blank” link=”https://www.hdmwp-demo.nl/boekrecensies-uit-de-ipma-nl-nieuwsbrief/”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”21123″ img_size=”large” onclick=”custom_link” img_link_target=”_blank” link=”https://www.hdmwp-demo.nl/de-waarde-van-lid-zijn/”][/vc_column][/vc_row][vc_row padding_top=”0″][vc_column][vc_posts_grid ajax_post=”” ajax_paged=”” loop=”size:12|order_by:date|post_type:post|categories:796″][/vc_column][/vc_row]