Als manager (ook die met een voorvoegsel zoals projectmanager) streef je eigenaarschap na. Je wilt dat je medewerkers zich verantwoordelijk voelen over het resultaat en zich daar met hart en ziel mee verbinden. En dat is nodig ook in je drukke baan: je wordt wat afgemaild en gebeld over dingen waarover ze zelf het eigenaarschap moeten nemen. Hoe krijg je het nu voor elkaar om eigenaarschap echt te laten landen? En in die laatste vraag (hoe laat je het landen) zit ook een deel van de oplossing: eigenaarschap is meer dan de intrinsieke motivatie van diegene die de verantwoordelijkheid neemt over een taak. Het is zorgen voor.
Pieter van der Haak heeft in zijn boek “Wie zorgt dat het goed komt? – Hoe je eigenaarschap kunt vergroten in jouw team” dit eigenaarschap belicht.
En waar veel boeken de nadruk leggen op het (weg)delegeren van eigenaarschap, legt Pieter de vinger ook op de zere plek. In onze woorden: eigenaarschap is bovenal wederkerig!
Je kan als manager eigenaarschap niet wegdelegeren naar beneden en andersom kan je als medewerker niet wegdelegeren naar boven. Dat betekent dat je zowel als (project)manager als uitvoerende eigenaar moet blijven en moet voelen. En dat is zichtbaar in de dialoog die je samen voert. Je bent immers samen eigenaar.
Meer weten? Kijk eens in het interview met Pieter of lees zijn boek. In onze VeranderLemniscaat Kennisbank hebben we een verdiepend item dat onder meer gebaseerd is op het boek van Pieter: ontdek de essentie van eigenaarschap. Dit in de context van hoe anderen te begeleiden in hun individuele verandering.
De links naar de verdiepende artikelen in onze kennisbanken zijn premium content.
Als IPMA lid heb je gratis toegang. Meer weten over het lidmaatschap…