[vc_row padding_top=”0″ padding_bottom=”15px”][vc_column][vc_column_text]

Luisteren, luisteren, luisteren

Die woensdagochtend, net nadat de nieuwe maatregelen zijn afgekondigd, sta ik zwetend in de gym. Gelukkig mag ik daar nog heen, nu we met z’n allen weer in een gedeeltelijke lockdown zitten. Mijn trainster, en ook eigenaresse van de sportschool, vertelt me dat ze tijdens de persconferentie een aantal paniekerige medewerkers aan de lijn had. Mochten ze nog wel open? Hadden ze wel werk de komende vier weken? Terwijl ik doorvraag bekruipt me het gevoel van een probleem dat ik zo vaak zie: mensen luisteren niet naar wat er daadwerkelijk wordt gezegd. Ze filteren dat wat past bij de gedachten die ze al hebben. Dit is een valkuil die veel projectmanagers tegenkomen en een belangrijke lesson learned in projecten. Maar hoe zit dat dan precies, luisteren?

Onderzoek wijst uit dat we bijna drie keer zoveel woorden per minuut kunnen ontvangen en begrijpen als iemand kan versturen. Er blijft dus superveel bandbreedte over. En daar kunnen we allerlei andere leuke dingen mee doen. Dat tv-programma van gisteravond nog eens doornemen bijvoorbeeld. Of in paniek raken over de gevolgen van het bericht dat je hoort. De volgende meeting voorbereiden. Of alvast een reactie formuleren. Maar, niemand kan multitasken, ook jij niet. Dus je mist altijd een deel van het bericht. En dat is voor niemand handig!

Communiceren is een belangrijke vaardigheid voor jou als projectmanager. In mijn boek The People Factor, dat vorig jaar is verschenen, wijd ik er een heel hoofdstuk aan. Dat is niet gek, want in de vijf jaar onderzoek voorafgaand aan mijn boek kwam het steevast voorbij als iets wat veel en vaak fout gaat. Hoe adaptief je bent in het toepassen van verschillende communicatiestijlen zegt iets over hoe effectief jij bent in het verzenden van een bericht. En taal, cultuur en politieke voorkeur spelen een rol als het gaat om het ontvangen en interpreteren van een bericht, dat weer begint bij luisteren.

In een aflevering van Jinek ging de host onlangs in gesprek met Theo Maassen over zijn nieuwste podcast-show. De cabaretier kaapte gevat het interview en vroeg Eva waarom ze zo succesvol is als talkshow-host. “Luisteren, luisteren, luisteren”, was haar simpele antwoord. “Je moet de ideeën die door je hoofd razen, over of je dit of dat wel goed doet, loslaten. Dan kan je niets gebeuren.” Dit geldt natuurlijk ook voor ons als projectmanagers. In gesprek met onze klant, onze projectsponsor of collega van het projectteam is het super belangrijk dat we horen wat er echt gezegd wordt. En dat we aan de hand van het volledige bericht een reactie formuleren. 

In mijn boek noem ik een aantal belangrijke tips bij actief luisteren:

  • Zorg ervoor dat je de zender van het bericht niet onderbreekt. Laat iemand uitspreken voordat je vragen stelt of met tegenargumenten komt. Zo zorg je ervoor dat irritatie en frustratie geen rol kunnen spelen in jullie gesprek.
  • Laat door middel van je lichaamstaal zien dat je actief luistert. Knik af en toe, maak gebruik van gezichtsuitdrukkingen en neem een open en geïnteresseerde houding aan. Dit gaat jou en de zender helpen om elkaar te begrijpen.
  • Als je twijfelt over de betekenis van een deel of het hele bericht, stel dan controlevragen. Doe dit liever te veel dan te weinig. Het is jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat jullie elkaar begrijpen. Stomme vragen zijn er dus niet.

Sonja van Uden
Auteur van The People Factor
The Next Leap in Project Management[/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_posts_grid ajax_post=”” ajax_paged=”” loop=”size:12|order_by:date|post_type:post|categories:591″][/vc_column][/vc_row]

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2023 IPMA Nederland - Platform Projectmanagement

[kleo_social_icons]