[vc_row padding_top=”0″ padding_bottom=”0″][vc_column][vc_column_text]Communicatie is, zonder twijfel, de grootste kern in de samenwerking tussen mensen. Er spelen altijd diverse belangen en voor een probleem kunnen verschillende oplossingen worden gevonden. Dat is positief, omdat het de dynamiek en de diversiteit van een organisatie weergeeft. De vraag is echter: hoe communiceer je een belang, zodat anderen er ook in meegaan of een idee zodat de ander dit ook ziet. En hier stuit men maar al te vaak op een drempel. Vaak hoor je op de werkvloer dan ook diverse geluiden en uitingen ten teken dat het niet lukt om de ander mee te nemen. En de vraag is dan vervolgens: hoe ga je samen de betreffende drempel over?
Persoonlijkheidspsychologie
De persoonlijkheidspsychologie heeft hier een mooi antwoord. Niet voor niets wordt het veel gebruikt in de zakelijke wereld. Veel van de modellen zijn geënt op de theorieën van Jung en één van de dimensies die Jung heeft ontwikkeld draait om informatie. Deze dimensie geeft weer hoe we denken, de wereld kunnen waarnemen, maar tegelijkertijd ook hoe we het liefste communiceren. En met het begrijpen van die communicatie…daarin is veel terrein te winnen.
Sensing-Intuïtion
De dimensie van Jung draait om een tweetal vormen van denken. Dit is uiteraard niet zwart-wit, maar één van deze vormen heeft voor een ieder een voorkeur. En die voorkeur is goed waar te nemen.
De ene voorkeur is Sensing, hetgeen inhoud dat een persoon meer het oog heeft voor de details en dat wat van praktische toepassing is. Mensen met een voorkeur voor Sensing zijn secuur, werken stap voor stap en monitoren snel wat er fout gaat. Ze bouwen het liefst solide op vanuit de grond en denken bottom-up. Ze willen vooral doen wat werkt. Mensen met een voorkeur voor Sensing hebben het liefst duidelijke, stapsgewijze instructies. Iets wat hier binnen mist of afwijkt valt direct op en wordt bestempeld als ‘te vaag’.
Aan de andere kant is er Intuïtion, waarbij iemand de voorkeur heeft om in grote lijnen te denken en verbanden te zien. In taalgebruik pogen ze vaak origineel te zijn, hetgeen te herkennen is aan het gebruik van afwijkende uitdrukkingen. Mensen met een voorkeur voor Intuïtion hebben vaak ideeën of weten waar een strategische stap toe leidt. Ze kunnen als het ware een stukje in de toekomst kijken en ogen minder vast te staan in het hier en nu. Ze denken graag ‘out-of-the-box’ en hun gedachtegoed is top-down. Mensen met een voorkeur voor Intuïtion hebben het liefste globale instructies en hebben moeite om de details te volgen als deze op ze af worden gevuurd.
Onderling onbegrip tussen Sensing en Intuïtion
Sensing is de overheersende taal in onze maatschappij. Dat is op zich niet vreemd, de verhouding Sensing-Intuïtion is immers 75%-25%. Hiermee is er eigenlijk al een voedingsbodem geschapen voor miscommunicatie, simpelweg omdat men zelf anders denkt. En dat is belangrijk, een kern van het samenwerken ligt immers in de taal die we spreken.
Laat ik hier wat voorbeelden noemen:
Ik denk dat vele ouders het wel herkennen: de lerares die klaagt over de dromerigheid van een leerling. In het basisonderwijs is, gemeten, de voorkeur van de leraren voornamelijk te vinden in Sensing. Daar binnen de bevolking sowieso 75% een voorkeur heeft voor Sensing, is het de taal die er gangbaar is. In dit voorbeeld is het de ‘Sensing’ lerares die iets uitlegt aan haar Intuïtieve leerling. Niet wetend dat de leerling in het brein alle hens aan dek zet om dat wat ze zegt te onthouden en hier de grote lijnen probeert te achterhalen, aanschouwt de lerares dat haar aanwijzingen niet worden opgenomen. Niet wetend dat dit aan haar eigen kunde ligt, wordt de leerling bestempeld als ‘dromerig’. Terwijl deze leerling zo loyaal en trouw zijn best doet om haar te volgen.
Ik heb een tijd zeer mooie volleybalteams mogen begeleiden. In één van de trainingen legde ik een vrij ingewikkelde service uit aan één van de speelsters, met een voorkeur voor Intuïtion. Dat wat ik heb laten zien was het begin en einde van de beweging en het waarom. Meer was niet nodig, binnen een kwartier had ze de beweging onder de knie. Had ik haar meer informatie gegeven dan was dit niet gelukt.
Andersom werkt het natuurlijk anders. Als iemand met een voorkeur voor Intuïtion de weg uitlegt aan iemand met een voorkeur voor Sensing kan dat voor die betreffende persoon zijn alsof de sneltrein vertrekt. De details missend waaraan de aanwijzingen vorm kunnen worden geven zal hij of zij zich verloren voelen en niet weten wat te doen. Mensen met een voorkeur voor Sensing hebben een hekel aan fouten, juist omdat zij zo opmerkzaam zijn. Het gevaar is dan passiviteit, iets dat we soms ook op de werkvloer herkennen.
En dit laatste is misschien ook wel van toepassing en wordt versterkt door cultuurverschillen. Want als je niet weet wat je moet doen en je hebt een hekel aan het maken van fouten…welk excuus kan je dan vinden om te voorkomen dat je jezelf in de vingers snijdt.
Herkenning van communicatie
Het herkennen van de taal die de ander spreekt is een essentie om verder te groeien in de communicatie. Met het bovenstaande in gedachte en de intentie om de stap te maken zult u al snel de verschillende talen die worden gesproken herkennen. Er is echter nog een andere manier: door gebruik te maken van uw eigen voorkeur voor Sensing of Intuïtion.
Wanneer uw voorkeur Sensing is, kunt u Intuïtion herkennen omdat de sprong in conversatie voor uzelf wat springerig overkomt. Nu heeft Intuïtion wel geleerd om in meer details dan ze lief is te communiceren, maar het zal u opvallen dat ze vaak genoeg niet nauwgezet zijn. Een manier om het te checken is het stimuleren van het genereren van ideeën of het nadenken over een te ontwikkelen strategie. Als dat wat u hoort genuanceerd is, dus geen communicatie in doemscenario’s, weet u bijkans zeker dat u te maken heeft met Intuïtion.
Wanneer uw voorkeur Intuïtion is, kunt u Sensing herkennen aan de weerstand die er bij uzelf naar boven komt omdat u na een tijdje moeite gaat hebben met het opnemen van de details. Het kost uzelf simpelweg energie. Ook door te stimuleren om het over de praktische uitvoering te hebben en hier met de betreffende medewerker over te sparren komt de voorkeur voor Sensing snel boven. De medewerker zal versterkt worden in zijn of haar voorkeur en graag bijdragen aan praktische verbeterpunten of oplossingen. Daarnaast zijn er binnen het persoonlijkheidsspectrum Sensing-types die energie krijgen van administratieve taken, simpelweg omdat ze graag stipt, secuur en foutloos werk afleveren. Op de werkvloer zou dat gemakkelijk herkenbaar moeten zijn.
Een aandachtspunt hier is wel dat er persoonlijkheidstypes binnen Sensing bestaan die sterker zijn in de details dan andere Sensing types, maar na een tijdje monitoren zou het herkenbaar moeten zijn.
Het hanteren van de taal van de ander, wat brengt dat?
Persoonlijkheidspsychologie wordt al tientallen jaren toegepast. Het valt me echter altijd op dat er de nadruk wordt gelegd op het worden begrepen door de ander in plaats van het begrijpen van de ander. En dat laatste ligt de grootste kern, dat maakt de sterke manager.
Stel:
U kunt die dromerige medewerker ontlasten door een globaler beeld te schetsen van dat wat deze medewerker dient te doen. In de ontspanning die ontstaat voelt deze medewerker zich misschien wel vrij om zijn sterkste kanten te laten zien en u te verlichten met zijn of haar gedachte over een oplossing voor een probleem of u een duidelijk beeld te geven waar het proces heen gaat. Natuurlijk hoeft u er niet altijd iets mee, maar op deze wijze kunt u de eigenschappen van uw personeel verzamelen die u binnen de werkzaamheden helpen. Zo maakt u het team sterker en wordt samenwerken leuker.
Stel:
U legt uw trouwe medewerker nauwgezet en duidelijk, tot in de volle details, uit wat er van hem of haar wordt gevraagd. Nu deze medewerker precies weet wat er wordt verwacht zal deze vlijtig aan het werk gaan en zich volledig kunnen focussen of zijn of haar taak. Het zal u opvallen dat de medewerker sneller gaat werken en u misschien af en toe benaderd wat hem of haar is opgevallen, dat wat in het werk niet lekker loopt. Soms hebben ze daar ook een praktische oplossing voor.
Het kunnen herkennen en spreken van zowel de ‘Sensing’ als ‘Intuïtieve’ taal kan dus veel brengen.
Samenwerken middels MBTI
MBTI is één van de grootste HR-instrumenten ter wereld en gebaseerd op de theorieën van Jung. Uiteraard is één van de dimensies die het instrument hanteert Sensing-Intuïtion. Persoonlijk werk ik er jaren mee, het fijne van het instrument vind ik de kernkrachtige en praktische wijze waarop het opereert.
In samenwerking gaat het niet alleen om de herkenning door de manager, hoewel ik wel van mening ben dat de manager middels bijvoorbeeld deze kennis zijn of haar team in sterke mate kan faciliteren en kan vormen. Wanneer er ook de brug ontstaat waarbij ook collega’s gaan herkennen hoe het voor de ander werkt ontstaat er echt een team.
Uiteraard is MBTI een complexer model, wellicht dat hierdoor in een hoge mate de focus ligt op zelfherkenning in plaats van het herkennen en verkennen van een ander. In mijn werk heb ik het echter vaker meegemaakt dat teams echt samenwerken en dat over langere periodes doen. Teams waarbinnen er onderling werk wordt uitgewisseld als de ander onder druk komt te staan. Teams die elkaar opvangen. Teams die elkaars kwaliteiten benutten.
Een eerste stap is de herkenning hoe het werkt voor de ander. Stap in deze ontdekkingsreis, mocht u dat nog niet gedaan hebben, en u zult ervaren dat het niet alleen heel effectief werkt, het geeft u ook veel plezier. Een laatste cadeau dat het instrument u dan geeft is het omzetten van een frustratie naar het puzzelen van ‘hoe wel’. En dit laatste is, in mijn optiek, een veel betere reis.
Een bijdrage van
Robert Kerling was als student psychologie veel op de volleybalvelden te vinden. Met zijn 2.02 meter sloeg hij de bal vaak raak, totdat zijn knie beschadiging. Omdat hij het volleybalveld niet wilde missen, werd hij coach. Als psycholoog was Robert geïnteresseerd hoe hij zijn team naar een hoger niveau kon tillen. Zo leerde hij Action Types kennen. Action Types is gebaseerd op het MBTI gedachtengoed en wordt oa gebruikt door Louis van Gaal. Met succes: zijn kleine Elburg team brak door tot de top 8 van Nederland.
Omdat hij ervaarde dat MBTI werkt, begon Robert MBTI steeds meer toe te passen in zijn werk als psycholoog. Zijn werkveld varieert enorm. Leiderschap coaching, re-integratie en inclusie, team performance. En ook de klanten variëren van het bedrijfsleven, overheid tot persoonlijke ontwikkeltrajecten. Binnen de Global Business Academy is zijn invalshoek de persoonlijke kern van de mens, hoe deze te herkennen om vervolgens de beste kwaliteiten tot hun recht te doen komen. Contact opnemen met Robert kan via rm.kerling@globalbusiness.academy of +316 55238411.[/vc_column_text][kleo_social_share][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”17521″ img_size=”large” onclick=”custom_link” img_link_target=”_blank” link=”https://www.hdmwp-demo.nl/aanmelden-nieuwsbrief/”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”17522″ img_size=”large” onclick=”custom_link” img_link_target=”_blank” link=”https://www.hdmwp-demo.nl/lid-worden/”][/vc_column][/vc_row][vc_row padding_top=”0″][vc_column][vc_posts_grid loop=”size:12|order_by:date|post_type:post|categories:667″][/vc_column][/vc_row]