[vc_row padding_top=”0″ padding_bottom=”0″][vc_column][vc_single_image image=”9572″ img_size=”750×300″][/vc_column][/vc_row][vc_row padding_top=”0″][vc_column][vc_column_text]
Een nieuw tijdperk in de publieke sector breekt aan. De complexiteit van vraagstukken en uitdagingen neemt toe, wat vraagt om een intensievere samenwerking tussen uitvoeringsorganisaties van de rijksoverheid en de maatschappij. De publieke sector stelt zichzelf steeds meer de vraag op welke wijze zij kan inspelen op de behoefte van de maatschappij en hoe zij gebruik kan maken van het oplossend vermogen van de samenleving. Een wendbare overheid die snel kan inspelen op veranderingen in de samenleving vraagt om een intensief veranderproces.
Deze veranderende kijk op het functioneren van overheden en hun uitvoeringsorganisaties staat niet op zichzelf. De bureaucratische overheid kwam tot stand om, weliswaar door een ongekende regeldrift, alle burgers gelijk te behandelen. In dit model trok de overheid meer en meer taken naar zich toe waardoor de verzorgingsstaat heeft kunnen ontstaan. Na de vrije jaren zestig en zeventig raakte de term bureaucratie besmet en werd ingezien dat het centraal stellen van regels en procedures ten koste gaat van de dialoog en verbinding met de burger. De introductie van bedrijfsmatige elementen deed zijn intrede en de overheden werden meer prestatiegericht.
Ondanks dat ondernemerschap en doelmatigheid in deze periode werd gestimuleerd gaat het veel wetenschappers te ver om te stellen dat deze ontwikkeling heeft geleid tot een betere, snellere en goedkopere overheid. Invloeden van de private sector binnen de rijksoverheid zijn tot op de dag van vandaag zichtbaar en kunnen, succesvol, gebruikt worden in de bedrijfsvoering. Desondanks is het besef gegroeid dat de overheid geen onderneming is waar winstgevendheid of zuinigheid ten koste gaat van alles. De overheid heeft bovenal de taak om publieke waarden zoals rechtsgelijkheid, vrijheid of veiligheid te borgen. Deze kerntaak van de overheid vraagt om een naar buiten gerichte blik en samenwerkingsgerichtheid. Maatschappelijke uitdagingen en opgaven die in gezamenlijkheid worden opgepakt. Opgavegericht werken is dan ook het nieuwe toverwoord in bestuurlijk Nederland.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row text_color=”#ffffff” type=”color” bg_color=”#00aeef” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_custom_heading text=”Meer lezen?” font_container=”tag:h2|text_align:center|color:%23ffffff” use_theme_fonts=”yes”][vc_column_text]
Dit artikel is alleen toegankelijk voor PREMIUM-lezers die lid zijn van IPMA-NL of die een los abonnement hebben op Projectie. Wil jij ook de PREMIUM-versie van Projectie ontvangen? Word dan lid! Abonnees kunnen het artikel gratis lezen via een link in de inbox.
[/vc_column_text][kleo_button title=”Aanmelden” href=”https://www.hdmwp-demo.nl/lid-worden/” target=”_blank” style=”custom” position=”center” size=”lg” icon=”0″ custom_background=”#bed62f” custom_text=”#ffffff”][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”5px”][/vc_column][/vc_row]