[vc_row padding_top=”0″ padding_bottom=”0″][vc_column][vc_column_text]IPMA-NLBoven de tempel van Apollo in Delphi prijkte de goddelijke opdracht Gnothi seauton: Grieks voor Ken uzelf. De zoektocht naar onze identiteit gaat al vele eeuwen terug. Destijds waren het de priesteressen in het orakel, die bezoekers hielpen om tot zelfinzicht te komen. Nu hebben coaches, psychologen en therapeuten hun handen daar vol aan. Als je jezelf goed kent, is het makkelijker jezelf te verhouden tot anderen. Als jij weet wat jou kenmerkt, kies je de best passende klussen en kun je beter omgaan met veranderingen in de context van jouw werk. Grote kans dat daarnaast de kwaliteit van je werk toeneemt, door jouw professionele rust.


Zowel in de filosofie als in de psychologie, is veel te leren over het belang van een sterk bewustzijn van de eigen professionele identiteit. In deze column laat ik zien wat professionele identiteit is én wat het jou kan opleveren 

Professionele identiteit

Iedere professional heeft een eigen identiteit, als mens, maar ook als professional: de professionele identiteit. Hoogleraar Yvonne Burger definieert professionele identiteit in het boek Je binnenste buiten, als datgene wat iemand onvervreemdbaar de eigen kleur in zijn / haar werk geeft. Ik heb een professional gekend die ingewikkelde vraagstukken analyseerde aan de hand van een ludieke metafoor en de oplossing met veel rust en humor bracht. Een warme, eigen kleur: professionele identiteit. 

Professionele identiteit ontwikkelt

‘Zo ben ik nou eenmaal’, gaat niet op. Als je denkt dat je ‘ik’ onveranderlijk is, moet ik je namelijk teleurstellen. Onze identiteit hangt af van onszelf, maar ook van de ander. Volgens filosoof Martin Buber kan een mens alleen ‘ik’ zeggen, dankzij ‘jij’, dat schreef hij al in 1924 in zijn werk Wijsheid en Biezeling. Je leert jezelf pas kennen in samenwerking en dialoog met anderen. Identiteitsontwikkeling, zo stelt hij, vindt niet in de mens zelf plaats, maar in relatie tot anderen. 

De mens zit bijzonder in elkaar. Zoals ik aangaf hebben wij de ander nodig om mens te kunnen zijn en onszelf te leren kennen. Daarnaast wil de mens uniek zijn, maar ook ergens bij horen. De mens, zo schrijft doctor in de klinische psychologie Paul Verhaeghe in zijn boek Identiteit, wil deel uitmaken van een groter geheel en heeft tegelijk een diep streven naar onafhankelijkheid. We hebben anderen nodig om onszelf te zijn.  

Waarom is professionele identiteit belangrijk?

In het boek Je binnenste buiten, waar ik eerder aan refereerde, worden veel voordelen beschreven van het ontwikkelen van de professionele identiteit. Professionals die de professionele identiteit aandacht geven, hebben daar aantoonbaar profijt van. Ze zijn stressbestendiger, beter in het stellen van realistische doelen, ze zijn succesvoller, beter bestand tegen slechte werkomstandigheden en kunnen beter omgaan met veranderingen, dan professionals die hun professionele identiteit geen aandacht geven. Veerkracht als resultaat van het zelfkennis over de professionele identiteit  

Een vriend van mij is interim communicatiemanager. Hij heeft veel behoefte aan vrijheid en creativiteit en is wars van stroperigheid in organisaties. Hij neemt geen klussen aan die teveel gekaderd zijn en werkt niet voor bureaucratische organisaties. Zo heeft hij meer werkplezier en kan hij resultaten boeken. Hij kent zijn professionele identiteit. 

Hoe leer ik mijn professionele identiteit kennen?

Mocht je een beter begrip willen krijgen van je eigen professionele identiteit, dan zijn er veel werkvormen om hiermee aan de slag te gaan. Denk bijvoorbeeld aan Profile Dynamics, of het ‘kernkwaliteitenspel’. Er is niet één specifieke interventie die ik zou willen aanbevelen; dit omdat zowel de mens, de begeleider en de specifieke context van zeer grote invloed zijn.  

Ik heb bijvoorbeeld al mijn coaching verslagen, Profile Dynamics en professionele beoordelingen erbij gepakt, om daar zelf mijn professionele identiteit uit te destilleren. Deze professionele identiteit heb ik besproken met een coach en met professionals waarmee ik intensief samenwerk. Ik ben van plan dit te blijven doen, mijn professionele identiteit blijft namelijk in ontwikkeling. 

Boven de tempel van Apollo in Delphi prijkte de goddelijke opdracht Gnothi seauton: Grieks voor ‘Ken uzelf’. Professionals die hun eigen professionele identiteit inzichtelijk maken hebben zomaar de kans het orakel in hunzelf te vinden. Daarmee wens ik je veel geluk en plezier. 

Bronnen & leestips

Bos, R., ten (2003). Rationele engelen. Boom Lemma.
Bos, R., ten (2015). Bureaucratie is een inktvis. Boom Lemma.
Buber, M. (1924). Wijsheid en bezieling. Bijleveld.
Ruijters, M. C. P., & Simons, R. (2020). Je binnenste buiten (5e editie). Amsterdam University Press.
Verhaeghe, P. (2012). Identiteit. De Bezige Bij [/vc_column_text][vc_column_text]

Een bijdrage van

IPMA-NL nieuwsbrief
Drs. Maarten de Rooij MSc is bedrijfskundige en strateeg. Hij studeerde onder meer aan de Universiteit van Warschau, Universiteit van Tilburg en Radboud Universiteit. Hij specialiseerde zich in Business Development en leiderschap. Hij werkte voor o.a. de oer-Hollandse printerfabrikant Océ en de internationale verzekeringsmakelaar
Marsh McLennan Companies. Momenteel leidt hij de digitale transitie bij Nationale-Nederlanden en combineert dit met gastcolleges over het tegengaan van moreel wangedrag in organisaties.   [/vc_column_text][kleo_social_share][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”16730″ img_size=”large” onclick=”custom_link” img_link_target=”_blank” link=”https://www.hdmwp-demo.nl/transformatie-en-de-cruciale-rol-van-de-chro/”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”16732″][/vc_column][/vc_row][vc_row padding_top=”0″][vc_column][vc_posts_grid ajax_post=”” ajax_paged=”” loop=”size:12|order_by:date|post_type:post|categories:609″][/vc_column][/vc_row]

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2023 IPMA Nederland - Platform Projectmanagement

[kleo_social_icons]