[vc_row padding_top=”0″ padding_bottom=”0″][vc_column][vc_column_text]Resilience (veerkracht) maakt een opmars in managementland. Waar we de afgelopen tien jaar vooral agile (wendbaar) moesten zijn, moeten we nu resilient zijn, veerkrachtig zijn. Mohammed Ali (fameuze bokser, voor de jongeren) had als motto “float like a butterfly, sting like a bee”. Hij danste om zijn tegenstanders heen, voortdurend stoten uitdelend.
Mohammed Ali was een mooi voorbeeld van wendbaarheid. Maar een bokser die drie keer neergaat en elke keer weer opstaat en uiteindelijk wint, toont veerkracht, en dat hebben we in deze tijden hard nodig. Corona, lockdowns, economische tegenslagen, het klimaat en maatschappelijke onrust (‘turmoil’) kunnen ook stevige klappen uitdelen.
Koersvast is ouderwets, dat weten we al sinds de Titanic, en dus moeten we wendbaar zijn. Strategisch, tactisch en operationeel. Wendbaarheid draagt bij aan veerkracht, maar het is bij lange na niet genoeg. Veerkracht kun je organiseren en veerkracht moet je organiseren. Strategisch, tactisch en operationeel, net als bij wendbaarheid.
De beste manier om veerkrachtig te zijn, is natuurlijk om te voorkomen dat je geraakt wordt, of, second best, om te voorkomen dat de klap hard aankomt. Voilà, de terugkeer van scenarioplanning. Maar dat helpt niet tegen volkomen onverwachte gebeurtenissen. We zullen als organisatie iets moeten doen aan onze blinde vlekken. Hoewel er al jaren werd gewaarschuwd tegen de risico’s van een pandemie (en niet door de minsten: onder andere Bill Gates), kwam het pandemie-risico bij bijna geen enkele organisatie terug in de risico-analyses. Risico-analyse blijkt een enorm oogkleppenvak te zijn, in ieder geval in heel veel organisaties.
We moeten ons dus ook wapenen tegen klappen die we niet zien aankomen. Dan biedt antifragiel organiseren (lees dat boek van Nassim Nicholas Taleb en de boekrecensie van deze maand!) mogelijkheden. Op die manier draagt diversiteit bij aan veerkracht. Diversiteit in teams en diversiteit van teams (het ene team is heel anders dan het andere team) vergroten de creativiteit en daarmee het vermogen om op verschillende manieren te reageren. Veel spelregels, veel bureaucratie zijn juist fataal voor je veerkracht. Kwalitatieve principes (“we doen alles voor een tevreden klant, of desnoods “geld verdienen op de korte termijn gaat altijd voor”) bieden veel meer ruimte voor veerkracht.
Verreweg de slechtste manier van veerkracht is de Rocky-manier: je eerst en steeds weer (vijf films!) helemaal bont en blauw laten slaan, en dan toch weer steeds opstaan en overwinnen.
Hoe dan ook, veerkracht wordt, net als wendbaarheid jaren geleden, een blijvertje. Goed om je in te verdiepen, goed om een eigen mening over te hebben en goed om een plan voor te hebben, want reken maar dat ze veerkracht komen verkopen, bij jou, of nog erger, bij je baas. Voor je het weet heb je naast dat huis-op-orde-programma ook nog eens een groot veerkrachtprogramma draaien. Dat zou de veerkracht van je organisatie zomaar te boven kunnen gaan.
Een bijdrage van
Bart Stofberg is zelfstandig strategisch adviseur en organisatieveranderaar bij Out of the rabbit hole.[/vc_column_text][kleo_social_share][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”16343″ img_size=”large” onclick=”custom_link” img_link_target=”_blank” link=”mailto: nieuwsbrief@ipma.nl”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”16730″ img_size=”large” onclick=”custom_link” img_link_target=”_blank” link=”https://www.hdmwp-demo.nl/transformatie-en-de-cruciale-rol-van-de-chro/”][/vc_column][/vc_row][vc_row padding_top=”0″][vc_column][vc_posts_grid loop=”size:12|order_by:date|post_type:post|categories:609″][/vc_column][/vc_row]