[vc_row padding_top=”0″ padding_bottom=”0″][vc_column][vc_column_text]Het waarom vinden Simon Sinek

Waarom ik zo ongelofelijk houd van de Golden Circle is het verbazingwekkende gemak waarmee je erachter komt waar je voor staat. Wat me vooral aanspreekt is dat het om authenticiteit gaat: je gaat niet verzínnen wat je ten diepste belangrijk vindt, je ‘ont-dekt’ het in wat je gedáán hebt.

In dit artikel leg ik uit hoe je op 2 manieren achter je why kan komen en dat is misschien wel makkelijker dan je denkt. Ben jij ook benieuwd wat jouw WAAROM is of wil je op een laagdrempelige manier achter die van anderen komen? Lees hier wat je daarvoor moet doen, in 3 stappen:


De Golden Circle van Simon Sinek: wij zijn fan. Velen hebben er op zijn minst wel eens van gehoord en zijn nieuwsgierig naar hoe het werkt. Want dat het iets inspirerends oplevert, daar zijn de meesten al bij voorbaat van overtuigd.  Sterk merk dus, die ‘gouden cirkel’.

Wij zijn fan

Waarom ik zo ongelofelijk houd van de Golden Circle is het verbazingwekkende gemak waarmee je erachter komt waar je voor staat en de impact die dat heeft op jou en de mensen met wie je werkt. Wat me in de methode van Simon Sinek vooral aanspreekt is dat het om authenticiteit gaat: je gaat niet verzínnen wat je ten diepste belangrijk vindt, je ‘ont-dekt’ het in wat je gedáán hebt. Een korte cursus Golden Circle:

Zo werkt het (makkelijker dan je denkt):

De Golden Circle bestaat uit 3 cirkels: de WAT, de HOE en de WAAROM. De WAAROM (je why) gaat over waar je voor staat, welke bijdrage jij wil leveren, wat er echt toe doet voor je, je missie, het ideaal dat je nastreeft – geef het beestje een naam. De why is de kern waar je mensen mee inspireert. Als je kan overbrengen waar je voor staat, willen mensen die naar je luisteren een beetje bij je horen. Daarom zegt Simon Sinek: “Begin met je waarom”.

Maarrrrr, hij ziet ook: bijna niemand ként zijn waarom. Dus bijna iedereen vertelt alleen maar over WAT hij/zij doet en eventueel nog de HOE. Dat is niet zo gek. Want waarom doe je wat je doet? Dat is toch een idioot moeilijke vraag om zo maar ff te beantwoorden?

Gelukkig deelt hij in zijn boek “Hoe vind je je waarom?” het stappenplan, met voorbeelden uit allerlei bedrijven die hij en zijn team hebben geholpen om hun missie te ontdekken. Dit boek is een van de basis ingrediënten die wij in onze trainingen gebruiken om teams te helpen erachter te komen waar ze gezamenlijk voor staan. Ik heb het boek met – stuiter stuiter – interesse gelezen en heb de vertaalslag gemaakt naar de Nederlandse praktijk.

Mijn ervaring met groepen – eerst als geschiedenisdocent en later als projectmanager – kwam daarbij zeer goed van pas. Voorbeeld van wat ik aangepast heb: in onze trainingen sta je niet met 12 man (!) bij een flipover, maar wissel je verhalen in kleinere groepjes uit. Zo is de interactie directer en heb je nauwelijks kans om je snor te drukken in de groep. En duurt het minder lang om uit te wisselen. Én krijg ook jij meer exclusieve aandacht voor jouw verhaal.

Stap 1: ‘ont-dek’ wat er echt toe doet voor je

Simon Sinek zegt (en daar ben ik het van harte mee eens): bedénk niet waar je voor staat. Ga het niet verzinnen. Pas op voor de verleiding om aan verwachtingen van anderen proberen te voldoen. Oftewel: theoretiseer het niet.

Hoe wel? -> Kijk terug op wat je gedáán hebt. Dat kan in privé en werk zijn. Wij kiezen er in onze trainingen voor om altijd naar werkervaringen te vragen, maar deze oefening kun je ook met privésituaties invullen.

Door te ‘ont-dekken’ – terug te kijken op wat je hebt meegemaakt en dat expliciet te maken – maak je jezelf bewust van waar het je blijkbaar echt om gaat. Ik deel 2 manieren met je om STAP 1 te doen:

  1. Werk: Ga in je herinnering terug naar de tijd dat je met dit werk begon. Loop dan in gedachten helemaal langs het werk dat je deed, tot aan de dag van nu. Welke herinneringen poppen in je hoofd op waar je met trots op terugkijkt?
  2. Privé: Maak een tijdlijn van je leven op een vel papier. Je trekt een horizontale lijn op een liggend vel. De lijn begint bij je geboorte en gaat via je kindertijd, schooltijd, toen je puber was en je volwassen leven naar de dag van vandaag. Denk aan momenten uit die verschillende perioden en markeer die momenten bóven of ónder de tijdlijn. De positieve highlights waar je op terugkijkt, zet je boven de lijn (hoe hoger hoe positiever) en de low’s uit je leven zet je met een stip onder de tijdlijn (hoe lager, hoe dieper het dieptepunt voor je voelt).

Stap 2: Wat betekenen die herinneringen?

Als het goed is, heb je met oefening a) een leuk rijtje herinneringen opgeschreven waar je met trots op terugkijkt. 3 is voldoende. Het werkt het beste als je dit met iemand samen doet. Je vertelt over die specifieke situatie en de ander helpt je met daaruit filteren: 1) Wat je deed; en 2) Wat het een ander opleverde. Als je meerdere verhalen vertelt en daar die vragen bij stelt, zul je waarschijnlijk een overlappende kern ontdekken. Dát is waar jij het voor doet.

Heb je manier b) gekozen? Dan heb je een overzicht van de hoogte- en dieptepunten uit jouw leven op 1 A4tje staan. Ga ze allemaal eens langs. Welke van die ervaringen hebben je (bewust of onbewust) inzichten opgeleverd die je nu nog steeds toepast in je dagelijks leven? Op je werk, in het maken van keuzes of in de opvoeding van je kinderen bijvoorbeeld. Dáár zitten de waarden en overtuigingen in die voor jou wezenlijk van belang zijn.

Ook bij deze variant helpt het om erover te spreken met een ander. Want als je iets hardop uitspreekt, maak je eigenlijk aan jezelf duidelijk wat je echt bedoelt. Zo doorzie je wat jou in je leven (onbewust) richting heeft gegeven. Dat is in ieder geval belangrijk (geweest) voor je. Wat je nog kan overwegen is: is het ook iets waar ik aan wil blijven bijdragen of is er iets anders op mijn tijdlijn waar ik me bewust meer voor wil gaan inzetten?

Stap 3: de WAT en HOE

De andere 2 cirkels zijn er natuurlijk ook nog, die zouden we bijna vergeten…

De WAT is wat je doet: dus je functietitel, je taken, waar jij je dagelijkse mee bezighoudt.

De HOE is: hoe werk je het liefst? Om een voorbeeld te geven uit onze eigen praktijk: wij helpen mensen woorden te geven aan wat er echt toe doet voor ze (dat is WAT we doen), zodat ze erachter komen waar ze naar willen handelen (de WAAROM). Dat doen we door trainingen te geven aan teams en organisaties om erachter te komen waar ze voor staan en dat uit te kunnen dragen door middel van storytelling (de HOE).

Wij zouden de WAT en WAAROM bijvoorbeeld ook kunnen bereiken door een boekenreeks uit te geven. Met theorie en interviews, ik noem maar wat. Of ik had een coachingspraktijk kunnen beginnen. Of bij alle buurthuizen een inloopspreekuur kunnen organiseren. Of motivational speaker kunnen worden. De HOE gaat erover hoe jij aan je WAAROM werkt.

Zelf proberen

Nou hoop ik natuurlijk dat je tijdens het lezen in gedachten al wat van de stappen hebt meegedaan en hier en daar al een inzichtje hebt meegepikt. Als je er nog wat verder mee wil gaan, raad ik je aan om een sessie in te plannen met een maatje. Welke variant je ook kiest, het helpt om het aan een ander uit te leggen. Je krijgt daar meer inzichten door dan als je het alleen maar in je eigen hoofd doet.

Wil je hulp van ons? Wij staan – popel popel – voor je klaar. Kijk op connect voor de sessies die we geven voor IPMA of mail/bel ons direct: info@vertelschool.nl / 06 43 761 45[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row padding_top=”20″][vc_column][vc_column_text]

Een bijdrage van

Sandra de HaanSandra de Haan haar overtuiging is dat de persoonlijke verhalen van iedere medewerker sámen de kern vormen voor die ene boodschap. Haar diepste wens is dat mensen woorden gaan geven aan wat er echt toe doet voor ze. Dat doet ze door middel van een eigen trainingsprogramma, gebaseerd op de theorie van de Golden Circle van Simon Sinek en de technieken van storytelling. Dat maakt haar trainingsprogramma uniek. Haar overtuiging draagt ze uit met anderen van de Vertelschool Rotterdam, waarvan Sandra de oprichter is.[/vc_column_text][kleo_social_share][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”18182″ img_size=”large” onclick=”custom_link” img_link_target=”_blank” link=”https://www.hdmwp-demo.nl/de-waarde-van-lid-zijn/”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”17425″ img_size=”large” onclick=”custom_link” img_link_target=”_blank” link=”https://www.hdmwp-demo.nl/winkel/eventkalender/”][/vc_column][/vc_row][vc_row padding_top=”0″][vc_column][vc_posts_grid ajax_post=”” ajax_paged=”” loop=”size:12|order_by:date|post_type:post|categories:811″][/vc_column][/vc_row]

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2023 IPMA Nederland - Platform Projectmanagement

[kleo_social_icons]